HVAD SKAL PHARMA PÅ SOCIALE MEDIER?

02. 05. 2022

TEMA: Sociale Medier

Indlæg skrevet af: Louisa Halliday Valeur, Seniorrådgiver

Hvis du primært er interesseret i at få svar på spørgsmålet ’Hvad med compliance?’, kan du scrolle ned til spørgsmål nummer 9.

 

1. Hvad får vi som medicinalvirksomhed ud af at være på Facebook?

Svaret er synlighed. Ikke direkte på produkter, der købes på recept, men fx på sygdomsområder eller behandlingsformer. Derudover har vi god erfaring med at skabe markant forøget trafik til dit above brand website via Facebook. Du får desuden et meget værdifuldt indblik i din målgruppe og mulighed for at føre en dialog med dem, der anvender dit produkt. 

2. Hvad får brugerne ud af, at vi er på Facebook?

77 % af danskerne er på Facebook. Her læser de nyheder, følger links, liker og deler opslag. Det vil de også gøre med dit indhold, hvis bare det er relevant og gør dem klogere. Vi anbefaler, at fokus på din side er oplysning, gode råd til hverdagen, konkrete tips til at håndtere et liv med særlige udfordringer eller hjælp til at træffe gode valg.

3. Vil folk følge siden?

Ja, det vil de. Med det rette indhold, målrettet targetering og booststrategi kommer følgerne (næsten) af sig selv.

4. Hvad med Instagram – er det relevant for os?

Det kan det sagtens være, ja. Det afhænger af jeres produkt, strategi og målgrupper. 40 % af danskerne har en Instagram-profil, og platformen er særligt populær blandt det yngre publikum på under 30 år. Det betyder, at der her er mulighed for at nå en anden del af jeres målgruppe, end I rammer på Facebook – og dermed kan nå endnu bredere ud med jeres budskaber ved at være til stede på begge platforme.

BRUG BIG DATA I DIN SUNDHEDSKOMMUNIKATION

Læs mere

5. Hvilken tone skal vi tale i?

Det kommer an på dit emne. Mange vil være nødt til at gå en smule ud af deres komfortzone og tale i et mere direkte sprog, end de ellers har for vane, når det kommer til sundhed og sygdom. Det gælder om at finde balancen mellem information og underholdning, hvis du skal engagere folk på sociale medier, og du må helst ikke blive kedelig. Det er derfor vigtigt at have fokus på tone, stil og visuelt udtryk.

6. Hvad gør vi, hvis vi får et spørgsmål?

Det er en god idé på forhånd at lave en plan for, hvordan I svarer på de mest gængse spørgsmål. Men der vil altid opstå spørgsmål, man ikke er forberedt på. Her er det vigtigt, at man kan tage en hurtig dialog om det rette svar og evt. inddrage jeres Medical Information Officer.

Har du styr på marketing compliance på sociale medier?

Læs mere

7. Hvad gør vi, hvis folk kritiserer os?

Som udgangspunkt ingenting. I har stillet en side til rådighed for brugerne, og de bestemmer selv, hvad de vil gøre med den. Vores erfaring er, at nogle deler dårlige oplevelser, og andre deler gode. Det giver dialog og giver folk mulighed for at udveksle erfaringer og blive klogere – mens I løbende får værdifulde indsigter i jeres målgruppes ageren. Når det er sagt, bør man i udviklingen af opslag overveje, at de ikke lægger op til kritiske kommentarer. Skulle der alligevel opstå kritiske kommentarer, bør man altid følge udviklingen tæt.

 

8. Hvad gør vi, hvis folk skriver om receptpligtig medicin?

Så skal kommentaren desværre slettes på grund af lovgivningen på området. For at sikre gennemsigtighed, bør du altid give en bruger besked, når du sletter en kommentar. I beskeden kan du henvise til reglerne for siden, som skal ligge let tilgængeligt på siden.

Få styr på reglerne: Kommunikation om lægemidler til sundhedspersoner

Læs mere

9. Hvad med compliance?

Pharma kan kun være på de sociale medier, hvis compliance er overholdt til mindste detalje. Det kan sagtens lade sig gøre. Kommentarer, der nævner receptpligtige lægemidler, skal slettes hurtigst muligt, og kommentarer, der nævner bivirkninger, skal indberettes inden 24 timer – eller næste business day. Det kræver derfor, at siden overvåges dagligt. Det gør det samtidig muligt at reagere hurtigt på spørgsmål og eventuelle kritiske kommentarer.

 

10. Hvad kræver det af os at være til stede på sociale medier?

Lyst og tid. Hos Effector hjælper vi jer gerne hele vejen igennem processen fra strategi, udvikling, lancering og produktion af indhold samt overvågning af siden. Men det kræver, at I afsætter tid til at være en del af processen i det omfang, I ønsker.

 

Har du allerede en Facebook-kampagne, er den i øvrigt let at konvertere til Instagram – og kan med lidt snilde også udvikles til fx Snapchat, YouTube eller TikTok, hvis det er der, din målgruppe er.

 

God fornøjelse!

Hvis du har flere spørgsmål om pharma på sociale medier, er du meget velkommen til at skrive til os: effector@effector.dk.prolinux100.curanetserver.dk.

Andre relevante indlæg

Sådan kommunikerer du om lægemidler til offentligheden

Arbejder du med lægemidler? Har du styr på, hvor grænsen går for, hvad der er reklame? Og ved du, hvad du må kommunikere til offentligheden? Vi hjælper dig til dos and don’ts inden for marketing compliance.

Læs mere

Få styr på reglerne: Kommunikation om lægemidler til sundhedspersoner

Skal du kommunikere om lægemidler til sundhedspersoner, er det afgørende, at du har styr på lovgivningen på området. Vi giver dig her et overblik over de regler, du bør kende.

Læs mere