Har du styr på marketing compliance på sociale medier?

03. 05. 2022

TEMA: Compliance

Indlæg skrevet af: Amanda Mottelson, Seniorrådgiver

Sociale medier adskiller sig især fra traditionelle kommunikationskanaler ved at være en platform med mulighed for dialog. Der er ikke længere tale om envejskommunikation, og det giver nogle særlige udfordringer i forhold til marketing compliance. Derfor har vi her samlet en række råd, der specifikt gælder marketing compliance på sociale medier.

Hvilke regler gælder?

Kommunikation på sociale medier betragtes som udgangspunkt som kommunikation til offentligheden. Derfor er din kommunikation omfattet af Markedsføringsloven, Lægemiddellovenog Bekendtgørelse om reklame for lægemidler. ENLI har desuden udarbejdet en guide om brug af sociale medier.

Vil du kommunikere om lægemidler til sundhedspersoner, er sociale medier typisk ikke den bedste kommunikationskanal. Det kræver nemlig en effektiv adgangsbegrænsning, der sikrer, at kun sundhedspersoner har adgang til indholdet.

Er du i tvivl om, hvilke regler der gør sig gældende for din kommunikation? Så tjek vores marketing compliance mini-guide her.

Ulovlig reklame

Med sociale medier følger muligheden for, at brugerne kan skrive direkte i kommentarfeltet til dit indhold. Og dette medfører en risiko for ulovlig reklame. Hvis du opretter en side eller en gruppe på et socialt medie, er du nemlig ansvarlig for alt, hvad der deles her – også selv om det er brugerne, der kommenterer eller deler indhold. Det er derfor vigtigt, at debatten overvåges for indhold, der kan tolkes som ulovlig reklame. Det kunne eksempelvis være, hvis en bruger nævner et receptpligtigt lægemiddel eller anpriser et håndkøbspræparat. Hvis en bruger anpriser dit håndkøbslægemiddel, er det ligeledes ulovlig reklame. Så debatten skal overvåges, og alt indhold, der har karakter af ulovlig reklame, skal fjernes.

Indrapportering af bivirkninger

Der er ligeledes risiko for, at en bruger nævner en (mulig) bivirkning eller reklamation ved dit produkt, og her er det dit ansvar at indberette til Lægemiddelstyrelsen. Vær opmærksom på, at rapporteringstidspunktet er det tidspunkt, kommentaren er delt på det givne sociale medie, og at du har pligt til at indberette inden for 24 timer fra dette tidspunkt.

 

Skjult reklame

Kommunikerer du om din virksomhed på eksempelvis LinkedIn, bør du være opmærksom på risikoen for, at det, du kommunikerer, er skjult reklame. Hvis ikke det tydeligt fremgår, at du er en del af den givne virksomhed, betragtes denne kommunikation nemlig som skjult reklame. Du bør derfor altid skrive, hvor du arbejder i din titel på LinkedIn. Hvis ikke det står i din titel, skal det tydeligt fremgå af det enkelte opslag.

Er du i tvivl?

Er du i tvivl om, hvad du må kommunikere, og hvordan du bedst gør det? Så står vi altid klar med vores rådgivning. Alle vores ledende medarbejdere er certificeret i marketing compliance fra Atrium, Lif.

Andre relevante indlæg

Studerende: Vil du arbejde med filmproduktion, grafisk design og sundhedskommunikation?

Har du lyst til at være en del af et kreativt kommunikationsbureau midt i København, der arbejder med sundhedskommunikation? Og vil du være med til at producere film, lave podcasts og kan du også begå dig i programmer som InDesign, Illustrator og After Effects? Hvis ja – så er det dig, vi søger!

Læs mere

Sådan kommunikerer du om lægemidler til offentligheden

Arbejder du med lægemidler? Har du styr på, hvor grænsen går for, hvad der er reklame? Og ved du, hvad du må kommunikere til offentligheden? Vi hjælper dig til dos and don’ts inden for marketing compliance.

Læs mere