BRUG BIG DATA I DIN SUNDHEDSKOMMUNIKATION

03. 05. 2022

TEMA: Data

Indlæg skrevet af: Josefine Stiesen, Kommunikationskonsulent

Hvad er big data?

Big data betyder blot ”stor mængde data”, men typisk bruges udtrykket som betegnelse for den data, som bliver opsamlet, når du bevæger dig rundt på internettet. Big data opsamles via din telefon, computer og tablet på hjemmesider og sociale medier. Og uanset om du arbejder i mediebranchen, sundhedsvæsenet eller bankverdenen, er det relevant for dig at kende, analysere og anvende big data, hvis du vil kommunikere digitalt. Og hvorfor nu det?

Brug big data optimering af din digitale tilstedeværelse

Med big data kan du få et indblik i dine brugeres digitale adfærd, og det kan hjælpe dig til at udforme din hjemmeside og din tilstedeværelse på sociale medier, så den taler til målgruppen og skaber størst værdi for dem og dermed for dig. Du kan f.eks. se på, hvor mange der lander på netop din hjemmeside, hvor trafikken kommer fra, hvilke sider de læser, og hvor lang tid du fastholder deres opmærksomhed. Når vi ved det, kan vi designe og optimere din hjemmeside, så flere i målgruppen får opfyldt deres behov. Samtidig kan data bruges til at dokumentere effekten af dine investeringer i f.eks. en ny hjemmeside – hvad har siden f.eks. betydet for besøgstallet, konverteringerne eller salget?

Brug big data i din strategi

Vores kunders digitale kampagner er ofte en del af en strategi, hvor vi laver kommunikation på tværs af medier og platforme. Derfor analyserer vi ikke blot data på de enkelte aktiviteter, men især på interaktionen og potentialet mellem dem. Hvor mange fra din Facebook-kampagne ser også dit website? Er det på Instagram, at dine modtagere interagerer med dit indhold? Hvor kommer de mest dedikerede brugere egentlig fra? Og hvilken adfærd er kendetegnende for dem? Det skal du selvfølgelig vide, når du laver digitale projekter, så du kan evaluere og optimere på dine aktiviteter – og sikre, at de virker!

HVAD SKAL PHARMA PÅ SOCIALE MEDIER?

Læs mere

Kom i gang med big data

Ifølge en undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen fra 2019 bruger kun 10 % af danske virksomheder big data. Og det er synd. For hvis du analyserer og anvender data målrettet i din kommunikation, er du allerede foran de fleste – måske endda (og forhåbentlig) foran dine konkurrenter.

 

Og det er slet ikke så kompliceret at komme i gang, som det lyder. Først og fremmest skal du vide, hvad dit mål og dine KPI’er (key perfomance indicators) er. Disse ting afgør nemlig, hvilke data du skal forholde dig til. For de fleste digitale projekter er du som udgangspunkt nået rigtig langt, hvis du overvejer følgende:

1. Gør dine brugere det, du gerne vil have dem til?

Læser brugerne den vigtigste artikel? Klikker de på linket? Downloader de? Og hvad gør du, hvis det ikke er tilfældet?

 

2. Gør du det godt nok?

Når du målkonverteringen? Har du sat barren for højt – eller for lavt? Hvornår skal der justeres?

 

3. Hvordan agerer brugerne?

Find data på, hvor mange brugere du har, og hvordan de klikker sig rundt på sitet.

 

4. Hvilket indhold klarer sig bedst?

Hvilket indhold bruger brugerne længst tid på? Hvilke sider er mest besøgt? Og hvilke opslag får flest likes? Tænk over hvorfor.

 

5. Hvor kommer dine brugere fra – og hvor går de hen?

Kommer brugerne fra Google, bannere, sociale medier eller noget helt fjerde? Måske fra steder, du ikke anede, eksisterede?

 

6. Overholder du dataloven?

Der kommer løbende flere og nye reguleringer og privatlivspolitikker på området for at sikre den enkelte borgers datasikkerhed. Det er derfor vigtigt, at du sikrer dig, at du overholder de aktuelle regler for indsamling af data. Det hjælper vi rigtig mange af vores kunder med.

 

Udfordringen er dernæst, hvordan du bruger tallene i din forretningsstrategi, opnår ROI – og hele tiden bruger big data til optimering af dit projekt.

 

Held og lykke med det.

 

Skal vi hjælpe dig i gang med at bruge big data til at optimere din digitale tilstedeværelse?

 

Kontakt Josefine Stisen, js@effector.dk.

Andre relevante indlæg

Sådan kommunikerer du om lægemidler til offentligheden

Arbejder du med lægemidler? Så ved du, at det er ulovligt at reklamere for receptpligtig medicin overfor offentligheden. Men har du styr på, hvor grænsen går for, hvad der er reklame? Og ved du, hvad du må kommunikere til offentligheden? Vi hjælper dig til dos and don’ts inden for marketing compliance, når du vil kommunikere om lægemidler og behandling til offentligheden.

Læs mere

Få styr på reglerne: Kommunikation om lægemidler til sundhedspersoner

Skal du kommunikere om lægemidler til sundhedspersoner, er det afgørende, at du har styr på lovgivningen på området. Vi giver dig her et overblik over de regler, du bør kende.

Læs mere