24. september 2018

Af Podcast giver sundhedskommunikation dybde og personlighed

Podcast giver sundhedskommunikation dybde og personlighed

Podcastmediet vækster enormt i disse år, og flere kommercielle aktører udgiver lydfortællinger som en del af brandingstrategien. Men er det relevant, når det kommer til sundhed?

Bestemt! Da hver sjette dansker lytter til podcasts ugentligt ifølge DR Medieforskning, er der potentiale til at nå rigtig, rigtig mange. Det gælder også, selvom du arbejder med sjældne sygdomme – for hvis blot historien er dragende, vil den appellere til en meget bredere skare end jeres kunder. Og det er kun godt at få spredt jeres brand i nye kredse.

Effector har netop lanceret en podcastserie om livet med psoriasis for Novartis. Lyt med her.

Her kan du læse fem yderligere grunde til at udgive podcasts om sundhed og sygdom.

IDENTIFIKATION

Podcastmediet giver lytterne mulighed for at komme helt tæt på dem, der bliver interviewet. Et lydportræt af en patient på 30 minutter giver bare andre muligheder end en A4-side eller to minutters video. Det er et særligt godt medie, hvis man går efter at skabe identifikation mellem den interviewede og lytteren, fordi den interviewede fortæller sin historie med egne ord og typisk over mange minutter.

Identifikation er et væsentligt parameter i branding på sundhedsområdet. Hvis du kan give patienter inden for et givent sygdomsområde et forbillede udi mestring af sygdom, er du nået rigtig, rigtig langt.

FORDYBELSE

Video er også et oplagt medie til at skabe identifikation. Men hvor video er blevet et medie, som på få sekunder skal fange den scrollende Facebook-brugers opmærksomhed, appellerer podcast mere til fordybelse.

Det er let for lytteren at foretage sig noget andet imens, fordi de kun skal bruge ørerne. Dermed er podcast en unik mulighed for at fastholde jeres målgruppes opmærksomhed i længere tid, når først de har trykket play. Tal fra Kulturministeriet viser, at danskere over 15 år i gennemsnit streamer 18 minutters lydindhold dagligt. Det svarer til lidt over 109 timers streamet lyd pr. år.

INTIMITET

At hørebøfferne tages i brug har også en anden fordel: Emnet må hellere end gerne være intimt eller måske ligefrem tabubelagt.

Rigtig mange patienter med kroniske sygdomme har f.eks. udfordringer i sexlivet. Det er ikke noget, man nødvendigvis har lyst til at læse eller se en video om i bussen, mens sidemanden kan kigge med. Men vi har typisk ikke et problem med at putte den slags indhold i ørerne og blive inspireret til et bedre sexliv med en synlig hudsygdom.

KOMPLEKSITET

Det er svært at forklare grundprincipperne i behandling af regnbuehindebetændelse i et tweet på 280 tegn eller i en kort Facebook-video med automatisk afspilning.

Sundhed er ofte komplekst, og podcast er genialt til at formidle sundhedsstof på en måde, som på én gang rører lytterne følelsesmæssigt og gør dem klogere på indviklede emner. Det skyldes, at lytterne aktivt vælger at sætte en podcast på om et emne, der interesserer dem. Det giver udgiveren mulighed for at gå i dybden med emnet, fordi lytterne allerede tænder på emnet og ikke skal fastholdes og overbevises undervejs på samme måde som i andet online-indhold.

Så i podcasts skal man ikke være bange for at blive nørdet. Fx har det amerikanske videnskabs-radioprogram Radiolab 1 million live-lyttere og 1.8 millioner streamere.

På den danske podcastscene ligger nicheprogrammer som ’Den nye stil – historien om dansk hip hop’, ’Kongerækken’ med et afsnit om hver af de danske regenter og Peter Lund Madsens ’Hjernekassen på P1’ for tiden i top 15 over mest downloadede podcasts – henholdsvis nummer 2, 7 og 11.

Podcastmediet er også ideelt til at nå helt specifikke målgrupper – dedikér f.eks. et afsnit til de unge patienter, de pårørende, singlerne mv.

INTEGRERET BRANDING

Vi anbefaler, at I ser podcast som en integreret del af jeres kommunikationsindsats sammen med sociale medier, patientrettede hjemmesider, SEO, nyhedsbreve og presseindsatser. Det er f.eks. idéelt at have en veletableret Facebookside, som har fat i den patient- eller pårørendegruppe, du gerne vil nå ud til med din lydfortælling. Det vil være en oplagt platform til at gøre reklame for din podcast.

KONTAKT OS

Der er uanede muligheder i podcasts. Vil du høre mere om, hvordan I kan bruge podcasts i jeres brandingstrategi, så hiv fat i os til en uforpligtende snak.

 

Kilder:

DR Medieforskning

Kulturministeriet

New York Times om Radiolab

Danske podcast-downloads top 300

Læs mere om, hvordan vi skaber

effektiv
sundheds-
kommunikation

Skriv kommentar
Din e-mail vil ikke blive offentliggjort

OM BLOGGEN

Bliv klogere på effektiv sundhedskommunikation. Vi skriver om, hvad der rør sig i feltet og giver tips til, hvordan du kan arbejde effektivt med sundhedskommunikation.

Tilmeld dig bloggen