13. april 2018

Af Timing er (næsten) alt

Timing er (næsten) alt

Ved du, hvornår du får mest effekt ud af din indsats overfor politikere i kommuner, regioner og Folketing? Synes du, at du løber panden mod muren, når du kommer med dine gode, gennemarbejdede og finansierede forslag til politikerne?

Måske er det så banalt som at ramme det rigtige tidspunkt for din indsats. For selvom public affairs oftest er et langt sejt træk, skal du stadig kende de åbne vinduer for indflydelse. Det kan være meget svært at komme ind af døren – ligegyldigt hvor god en sag du har – hvis sagen allerede har været under behandling et stykke tid. Mange beslutninger er allerede truffet og afklaret lang tid før, medierne begynder at interessere sig for en given sag. Tag den årlige finanslov som et eksempel, hvor det er decimaler, der kæmpes om i de politiske forhandlinger op til en aftale. De store linjer er afgjort langt tid før.

Og så er finansloven slet ikke den store samlede pakke, som den tidligere har været. De seneste år er flere og flere forhandlinger blevet splittet op i små bidder. Bare tænk på skattepakker, sundhedspakker og vækstforhandlinger. Tidligere var det meste samlet på finansloven. I dag skal organisationer og virksomheder være klar til at påvirke langt flere parallelle forhandlingsforløb – nogle gange forløb hvor målet og midlet ikke nødvendigvis hænger sammen. Nogle gange kommer finansieringen fra områder, der ikke har noget at gøre med det, pengene skal bruges til. Flere separate forhandlinger giver politikerne større muligheder for målrettet kommunikation og et større forhandlingsrum. Det stiller til gengæld endnu større krav til din timing.

Lidt forsimplet kan man sige, at skal du have indflydelse på finansloven for næste år (2019), skal  du starte, når året (2018) begynder. Begynd gerne at søge indflydelse mod embedsniveau i januar, og det politiske niveau bør følge lige efter i februar og marts.

For regioner er processen anderledes. Tit vil der være en række aftaler i forbindelse med sidste års finanslov, der har indflydelse på det kommende års regionale budgetaftale – så du skal med andre ord starte tidligt. Lidt groft sagt er budgetterne for den enkelte region for 2018 allerede besluttet overordnet i 2016. I begyndelsen af året udmøntes finansloven til konkrete områder frem mod vedtagelsen af en samlet aftale for regionernes økonomi – tit lige før sommerferien rammer den politiske andedam.

Gode råd om timing:

  • Du kan næsten ikke starte for tidligt
  • Find ud af hvem, de centrale stakeholders er for beslutningen, og hvor beslutningen ligger formelt og uformelt – planlæg efter det
  • Embedsværket er tit centralt i starten af beslutningsprocessen, når problemet skal defineres
  • Politikerne kommer som regel ind senere i processen
  • Politikerne tager til gengæld selv sager op. Både i form af spørgsmål til ministeren om konkrete sager, kontakt til medierne og lignende. Det vil embedsmænd som regel ikke. Så har din sag gavn af eller behov for mediefokus, kan en politiker være hjælpsom
  • Overvej, hvilke argumenter, tal og materialer din målgruppe har brug for på hvilket tidspunkt og have dem klar i god tid
Læs mere om, hvordan vi skaber

effektiv
sundheds-
kommunikation

Skriv kommentar
Din e-mail vil ikke blive offentliggjort

OM BLOGGEN

Bliv klogere på effektiv sundhedskommunikation. Vi skriver om, hvad der rør sig i feltet og giver tips til, hvordan du kan arbejde effektivt med sundhedskommunikation.

Tilmeld dig bloggen