fbpx

25. oktober 2017

Af Amanda Mottelson

Sundhedsformidling – hvad er lovligt?

Er det reklame? Er målgruppen sundhedspersoner? Er det lovligt? Der er mange regler og kodekser, man skal holde styr på, når man arbejder med kommunikation fra medicinalvirksomheder. Det kan godt blive liiidt langhåret, men ikke desto mindre er det helt afgørende at have tanke på marketing compliance i alt, hvad du foretager dig. Vil du have den lette vej til at vurdere din kommunikation? Så gennemgå spørgsmålene i vores mini guide. Det giver dig ikke en komplet indsigt i alle regler og kodeks på området (det kræver trods alt fire dages kurser og en to timers eksamen at blive marketing compliance certificeret), men det kan give dig en god pejling på, om du er på rette vej med din kommunikation.

Hent vores mini guide til marketing compliance her.

Når du planlægger din kommunikationsindsats, er det værd at orientere dig om følgende:

Regler og kodeks – hvad skal du have styr på?
De overordnede rammer for, hvordan du kan kommunikere, udgøres af lovgivningen på området. Lovgivningen er yderligere skærpet af Lægemiddelindustriforeningens (Lif) fem kodekser, der skal overholdes af medlemmer af Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL), Parallelimportørforeningen (PfL) samt Etisk nævn for lægemiddelindustrien (ENLI). Dertil kommer European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations’ (EFPIA) internationale kodekser.

Hvilke regler gælder hvornår?
Reklame rettet mod sundhedspersoner er omfattet af reklamekodekset og reklamebekendtgørelsen, mens reklame rettet mod offentligheden er omfattet af Lægemiddelloven – se kapitel 7, Bekendtgørelse om reklame for lægemidler og Markedsføringsloven. Over for offentligheden er det kun tilladt at reklamere for håndkøbsmedicin.

Men hvad må jeg så?
Er du ved at drukne i love og kodekser? Fortvivl ikke – nu kommer vi nemlig til det, du gerne må. Selvom det er ulovligt at markedsføre receptpligtig medicin over for offentligheden, er der nogen kommunikative greb, du lovligt kan gøre brug af, selvom du arbejder med receptpligtig medicin. Lovgivningen indeholder nemlig en række undtagelser, når det kommer til, hvad der anses for at være reklame. Disse undtagelser giver dig mulighed for at kommunikere til din målgruppe, uden at du overtræder loven. Undtagelserne omfatter bl.a. pressemeddelelser, information om sygdom og sundhed samt patientinformation.

Udfordringerne ved sociale medier
Sociale medier er en unik kanal til at kommunikere med din målgruppe (læs ”Hvad skal pharma på Facebook?”), men der er visse udfordringer, når det kommer til marketing compliance. Foruden at leve op til reglerne i undtagelserne ved reklame rettet mod offentligheden, er der særligt to forhold, du bør være opmærksom på, når du arbejder med sociale medier:

  • Ulovlig reklame: Der er risiko for, at debatten på en Facebook- eller Instragram-side udvikler sig til ulovlig reklame. Og er det dig, der står bag siden, er det dit ansvar, at dette ikke sker. Du skal derfor overvåge siden for kommentarer, der vedrører receptpligtig medicin, som kan karakteriseres som ulovlig reklame.
  • Indrapportering af bivirkninger: Nævner en bruger en bivirkning, vedkommende har haft ved brug af et af dine lægemidler, er det dit ansvar at indrapportere dette til lægemiddelstyrelsen.

Hent vores mini guide til marketing compliance her.

Er du I tvivl, bør du altid rådføre dig med Lægemiddelstyrelsen. Og vil du også være ekspert på området, kan du blive certificeret i marketing compliance hos Atrium.

Læs mere om, hvordan vi skaber

effektiv
sundheds-
kommunikation

Skriv kommentar
Din e-mail vil ikke blive offentliggjort

OM BLOGGEN

Bliv klogere på effektiv sundhedskommunikation. Vi skriver om, hvad der rør sig i feltet og giver tips til, hvordan du kan arbejde effektivt med sundhedskommunikation.

Tilmeld dig bloggen