fbpx

26. oktober 2017

Af Ulla Tommerup

Hvad skal pharma på Facebook?

Vi får flere og flere spørgsmål om, hvad medicinalindustrien skal stille op med de sociale medier. Her kommer vores ti bud, hvis du overvejer at oprette en Facebookside for at skabe opmærksomhed omkring et terapiområde, en sygdom eller en behandling. Hvis du mest bare er nysgerrig efter svar på det altafgørende ’Hvad med compliance?’, skal du scrolle ned til spørgsmål nummer ti.

1. Hvad får vi som medicinalvirksomhed ud af at være på Facebook?
Svaret er synlighed. Ikke direkte på produkter, der købes på recept, men fx på sygdomsområder eller behandlingsformer. Derudover har vi god erfaring med at skabe markant forøget trafik til dit above brand website via Facebook. Du får desuden et meget værdifuldt indblik i din målgruppe og mulighed for at føre en dialog med dem, der anvender dit produkt.

2. Hvad får brugerne ud af, at vi er på Facebook?
67 % af danskerne er på Facebook. Her læser de nyheder, følger links, liker og deler opslag. Det vil de også gøre med dit indhold, hvis bare det er relevant og gør dem klogere. Fokus på din side skal være på oplysning, gode råd til hverdagen, konkrete tips til at håndtere et liv med særlige udfordringer eller hjælp til at træffe gode valg.

3. Vil folk følge siden?
Ja, det vil de. Med det rette indhold og strategisk målretning, kommer følgerne (næsten) af sig selv.

4. Hvilken tone skal vi tale i?
Det kommer an på dit emne. Mange vil være nødt til at gå en smule ud af deres comfort zone og tale i et mere direkte sprog, end de ellers har for vane, når det kommer til sundhed og sygdom. Det gælder om at finde balancen mellem information og underholdning, hvis du skal engagere folk på de sociale medier, og du må helst ikke blive kedelig. Vi arbejder derfor meget grundigt med tone, stil og visuelt udtryk.

5. Hvad gør vi, hvis vi får et spørgsmål?
Det er en god ide på forhånd at lave en plan for, hvordan I svarer på forskellige spørgsmål. Hvis der ikke er et svar parat, taler vi om det. Nogle gange er der brug for hjælp fra jeres Medical Information Officer.

6. Hvad gør vi, hvis folk kritiserer os?
Ingenting. I har stillet en side til rådighed for brugerne og de bestemmer selv, hvad de vil gøre med den. Vores erfaring er, at nogle deler dårlige oplevelser og andre deler gode. Det giver dialog og giver folk mulighed for at udveksle erfaringer og blive klogere. Når det er sagt, sørger vi for at lave opslag, der som udgangspunkt ikke lægger op til kritiske kommentarer.

7. Hvad gør vi, hvis folk skriver om receptpligtig medicin?
Så skal kommentaren desværre slettes på grund af lovgivningen på området. Vi plejer at sende afsenderen af kommentaren en venlig mail og henvise til reglerne for siden, som ligger synligt fremme.

8. Hvem holder øje med siden kl. 2 søndag nat?
Det gør Effector gerne. Inden vi lancerer siden, skriver vi under på, at I får besked inden for 24 timer, hvis nogle har skrevet om en bivirkning. Og vi reagerer hurtigst muligt, hvis der kommer spørgsmål eller mærkelige kommentarer, vi gerne vil vende med jer.

9. Hvad kræver det af os at have sådan en side?
Lyst. Og tid til at tage telefonen eller svare på en mail, hvis vi får brug for at vende noget med jer. Derudover er det nok sjovest, hvis I har lyst til at sparre med os på indhold.

10. Og ikke mindst … Hvad med compliance?
Pharma kan kun være på de sociale medier, hvis compliance er overholdt til mindste detalje. Det kan godt lade sig gøre. Vi sletter hurtigst muligt kommentarer, der nævner receptpligtige lægemidler, indberetter bivirkninger inden for 24 timer og skriver til jer med det samme, vi støder på noget, I skal vide.

Og så er din kampagne i øvrigt let at konvertere til Instagram – og kan med lidt snilde også udvikles til fx Snapchat eller YouTube, hvis det er der, din målgruppe er.

Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at stille dem i kommentarfeltet eller skrive til os.

God fornøjelse!

Læs mere om, hvordan vi skaber

effektiv
sundheds-
kommunikation

Skriv kommentar
Din e-mail vil ikke blive offentliggjort

OM BLOGGEN

Bliv klogere på effektiv sundhedskommunikation. Vi skriver om, hvad der rør sig i feltet og giver tips til, hvordan du kan arbejde effektivt med sundhedskommunikation.

Tilmeld dig bloggen