06. august 2018

Af Gør dig til en del af løsningen

Gør dig til en del af løsningen

Dansk Boldspil Union har det ret fremragende slogan ”En del af noget større” for de danske landshold. Udgangspunktet er, at landsholdene ikke er en satellit eller et enkeltelement løsrevet fra helheden. Sådan bør du også tænke, når det kommer til din interessevaretagelse. Hvordan passer din organisation eller virksomhed ind i den større sammenhæng? Og hvordan bidrager du til og med løsninger?

Alt for ofte kommer virksomheder eller organisationer til politikerne med et problem, som de forventer eller beder beslutningstageren/dem om at løse. Det er godt, når du skarpt og klart kan pege på et konkret problem. Særligt hvis du kan kvalificere det. Hvad koster det? F.eks. i tabte arbejdspladser, i sygedage, i manglende behandling, i omkostninger andre steder i samfundet eller lignende.

Men at pege på problemet er kun lidt under halvvejs. Ofte er fokus så meget på problemet, at organisationen eller virksomheden glemmer at tænke over formålet med henvendelsen. Hvad er din løsning på problemet? Og her er det vigtigt at tænke hele vejen rundt. En ting er, hvad du beder en beslutningstager om at gøre konkret og ændre policy. Hvad har du selv tænkt dig at bidrage med? Kan du gøre dig til en del af løsningen? Kan du bidrage med viden? Kan du ændre på din måde at drive forretning på? Kan du frigøre tid eller penge i den offentlige sektor ved nye metoder eller produkter?

Så gør dig selv til en del af løsningen og stå langt stærkere i din interessevaretagelse. Der er masser af måder at gøre det på. Nogle gange skal der tænkes kreativt. I er sikkert allerede en del af løsningen – husk at få det frem i lyset.

Fem gode råd til at blive en del af løsningen:

  • Vær præcis, kortfattet og konkret. Både i identifikation af problemet og forslaget på løsningen. Du kan altid sende uddybende analyser, hvis der er behov.
  • Vær ærlig. Fremlæg ikke en sag rosenrødt, hvis den har torne. Du smider troværdigheden væk, hvis du ikke både fortæller fordele og ulemper.
  • Tænk timing. Selv den bedste sag kan have dårlige odds, hvis du ikke forstår at tænke løsningen ind i den større politiske dagsorden.
  • Fokus på fakta, men sørg for dit forslag – problem og løsning – kan bruges politisk. Politikerne vil gerne hjælpe dig, men de skal i lige så høj grad vise vælgerne deres dagligdagsproblemer bliver prioriteret.
  • Skab alliancer – gerne utraditionelle, så tænk kreativt. Din sag og din løsning står meget bedre, hvis du kan skabe en bred alliance omkring den.
Læs mere om, hvordan vi skaber

effektiv
sundheds-
kommunikation

Skriv kommentar
Din e-mail vil ikke blive offentliggjort

OM BLOGGEN

Bliv klogere på effektiv sundhedskommunikation. Vi skriver om, hvad der rør sig i feltet og giver tips til, hvordan du kan arbejde effektivt med sundhedskommunikation.

Tilmeld dig bloggen