fbpx

05. juli 2018

Af Christian Juul Nyhus

Folkemødet – din platform for interaktion

Den årlige uge om politik og samfund er blevet kaldt mange ting, men Folkemødet er rent faktisk det mest dækkende navn. For det er dage med masser af folk.

Endnu engang blev der slået rekord i antallet af deltagere – på det 8. folkemødeår. Estimeret 113.000 deltagere over de fire dage i Allinge på Bornholm. Og jo, så er der også en masse politikere – f.eks. 144 ud af de 179 medlemmer af Folketinget og alle fem regionrådsformænd. Ligesom de 158 akkrediterede medier i Allinge. Men det var folket, der deltog og fyldte de næsten 3.000 debatter ud – med lyttende ører, kritiske spørgsmål, faglige input og store JA/NEJ-skilte. Flere arrangører end før, men lidt færre arrangementer. Det tyder på, at flere danner alliancer og arbejder på tværs, og det er lige præcis det, som Folkemødet kan og skal.

Sundhedsparlamentet – sundhedspolitik og borgerinddragelse

I SundhedsParlamentet, som vi hos Effector driver sammen med Dagens Medicin, havde vi også en stor tilslutning til vores i alt 11 arrangementer i selve teltet. Det blev til langt over 1.000 interaktioner med besøgende. Og foruden dét modtog vi en lang række forslag til den danske sundhedspolitik fra de forbigående folkemødedeltagere på Huskehækken. 40 liter kaffe og 250 Bornholmerbirkes sat til livs på to morgener og tre fadølsankre tømt på tre aftener vidner ligeledes om mange besøgende.

SundhedParlamentet var i år teltet, hvor der var lige dele grin og gråd. Fra det morsomme med tidligere Regionsrådsformand Bent Hansen, der fortalte anekdoter fra 35 år i sundhedspolitik, til den dybt rørende sofasamtale om tilbagevendende kræft, der bragte mange tårer frem hos publikum.

SundhedsParlamentet tager sundhed alvorligt på den mest relevante og engagerende måde – for arrangørerne, paneldeltagerne og tilskuerne. En stor tak til vores kunder, deltagere og alle de besøgende, som gjorde Folkemødet 2018 til en helt særlig oplevelse i SundhedsParlamentet.

Vi ses i 2019

Vi glæder os allerede til 2019, og vi vil dele vores fulde evaluering med kunder og andre interesserede på den anden side af sommeren. Folkemødet er jeres mulighed for at skabe den helt rigtige interaktion med jeres relevante meningsdannere og beslutningstagere, men mest af alt er det en mulighed for at give jeres besyv med i en ægte folkelig debat.

Folkemødet i tal:

  • 113.000 deltagere over fire dage
  • 144 folketingsmedlemmer
  • 5 Regionrådsformænd
  • 158 medier tilstede
  • Mest populære tema igen, igen: sundhed
  • 1.059 arrangører. Flere end nogensinde før.
  • 2.900 arrangementer – 300 færre end sidste år. Flere alliancer på tværs

Læs flere blogindlæg her

Læs mere om, hvordan vi skaber

effektiv
sundheds-
kommunikation

Skriv kommentar
Din e-mail vil ikke blive offentliggjort

OM BLOGGEN

Bliv klogere på effektiv sundhedskommunikation. Vi skriver om, hvad der rør sig i feltet og giver tips til, hvordan du kan arbejde effektivt med sundhedskommunikation.

Tilmeld dig bloggen